Nå må noe må skje!

Urovekkende mange begår selvmord. 693 personer tok sitt eget liv i fjor. Det høyeste antall selvmord i Norge på lenge. Kirkens SOS krever handling nå. Over 10.000 har skrevet under allerede. Skriv under her.
Publisert: 21. oktober 2024.

Signer oppropet for å stille deg bak kravet.

• Rask psykisk helsehjelp for de som sliter - nå!
  • Styrking av krisetelefonen

30. mai kom selvmordstallene for 2023. De viser en urovekkende utvikling av antall selvmord her i landet. I tillegg vet vi at det er store mørketall hvor dødsfall registrert som ulykker (som trafikk, drukning, alkoholutløste dødsfall og narkotikarelaterte dødsfall) i realiteten er selvmord.

Dette er en varslet katastrofe. Kirkens SOS og andre hjelpelinjer har i lang tid varslet om økende alvorlighetsgrad og rekordmange tunge samtaler med mennesker som er selvmordsnære.

19. juni overleverte Kirkens SOS de første 10.600 underskriftene til helse- og omsorgsministeren, og krevde strakstiltak. Det gjorde inntrykk. 1. juli ble dette fulgt opp med statsekretæren i Helse- og omsorgsdepartementet.

7. oktober la regjeringen frem sitt forslag til statsbudsjett 2025. Støtten til hjelpetelefon-, chattetjenester og mestringstilbud innen psykisk helse, rus og voldsfeltet foreslås økt, men ikke nok.

Regjeringens handlingsplan for selvmordsforebygging med en nullvisjon har aldri vært lenger unna måloppnåelse. Nå trenger vi ikke bare en dekning av økte utgifter men et reelt løft.

Kirkens SOS mottar nesten 300 000 henvendelser i året. Nøden og behovet for samtaler med et medmenneske er større enn noen gang. Hjelp oss å hjelpe.

Klikk her for å signere oppropet