Følelser i alle farger - hele året

Pride er mer enn bare følelser - det er handling, skriver generalsekretær Lasse Heimdal.
Publisert: 28. juni 2024.
Generalsekretær Lasse Heimdal, Kirkens SOS

Lasse Heimdal, generalsekretær Kirkens SOS

I Kirkens SOS får vi årlig rundt 300 000 henvendelser fra mennesker i alle aldre og i mange ulike livssituasjoner og -kriser. Og vi snakker ofte med mennesker som ikke våger å leve som den man er eller elske den man vil, i frykt for diskriminering, sosial ekskludering, stigma og trakassering både fra samfunnet generelt og fra sine nærmeste.

En kamp vi må kjempe samme

Som leder for en organisasjon som arbeider for å se, støtte og styrke mennesker i livskriser, er det med tristhet og sinne jeg ser hva det koster å føle seg annerledes og hvordan dette påvirker mange menneskers psykiske helse og livskvalitet. Pride er en påminnelse om den lange veien vi har gått, men også hvor langt vi har igjen å gå. Det er en påminnelse om at kampen for likestilling og aksept av skeive er en kamp vi må kjempe sammen og på alle nivåer - hver eneste dag og hele året.

En ny rapport fra EU Agency for Fundamental Rights, omhandler den dystre virkeligheten for mange skeive mennesker i Europa. Selv om stadig flere velger å være åpent skeive, øker også vold, trakassering og mobbing. Flere enn 1 av 3 respondenter har en eller flere ganger vurdert selvmord. I gruppen trans, ikke-binære og de med variert kjønnsuttrykk oppga halvparten at de har hatt selvmordstanker. Vi ser mye av det samme her i Norge, hvor blant annet Livskvalitetsundersøkelsen 2023 (SSB) viser at skeive i Norge opplever en betydelig høyere forekomst av selvmordstanker sammenlignet med heterofile.

I en slik virkelighet er Kirkens SOS en livline for mange. Som krisetjeneste er vår oppgave å være der når livet blir vanskelig, uansett hvem du er og hvem du elsker. Men samtidig er det vår oppgave å aktivt jobbe for et mer inkluderende samfunn gjennom å spre kunnskap, forståelse og aksept for følelser i alle farger.

I månedene fremover arrangeres Pride over store deler av landet og regnbueflagg vil vaie i vinden. Kommuner, bedrifter og enkeltmennesker ønsker å vise at de støtter retten til å være den man vil og elske den man vil. Politiske ledere snakker varmt om støtte til LHBTQ+-samfunnet. Men bak alle støtten lurer fortsatt utfordringer og motstand, og diskriminering skjer på flere nivåer fra lovgivning som begrenser ulike gruppers rettigheter og til direkte angrep og trakassering i det offentlige rom.

Vi i Kirkens SOS håper alle blir med å feire Pride i juni og månedene som kommer – for kjærlighet, inkludering og mangfold. Men la det ikke stoppe med markeringene. Mange skeive vil fortsatt oppleve en hverdag preget av fordommer og frykt. Kampen om et inkluderende og åpent samfunn er en kamp vi alle må kjempe sammen – hver dag.

Pride er mer enn bare følelser - det er handling.