På lik linje med Kirkens SOS’ frivillige, har Oslos ordfører brukt kveldene til å være et medmenneske for de som kontakter oss på chat. Hun er ferdig med sine vakter, og ordfører Marianne Borgen forteller i etterkant at hun er glad hun fikk være med å bidra.
– Jeg er bekymret for ungdommen vår. Spesielt i denne tiden og for de vi vet har det litt vanskelig fra før. Jeg ville bidra og jeg ville søke kunnskap i den videre jobben jeg skulle gjøre og det ansvaret jeg har som ordfører i byen, forteller Borgen om sin motivasjon for å engasjere seg i Kirkens SOS sitt arbeid.
I tillegg ville hun erfare hvordan tjenesten arbeider opp mot selvmordsforebygging.
– Selvmord er et alvorlig samfunnsproblem, og det var spennende å se hvordan Kirkens SOS jobber med selvmordsforebygging. Jeg er imponert over arbeidet som gjøres, og jeg lærte mye som frivillig. Men aller mest gjorde det sterkt inntrykk å snakke med ungdommene, sier hun videre.
Digitalt og nært
All kommunikasjon, veiledning og opplæring foregår i disse tider via digitale plattformer. Selv om Borgen har erfaring fra krisetelefoner, måtte hun gjennom store deler av vårt opplæringsprogram på videochat for å bli kjent med rollen man har som frivillig, oppdraget i vår tjeneste og hvordan å avdekke og snakke om selvmordstanker.
– Jeg ble imponert over profesjonaliteten og nettverket i frivilligheten hos Kirkens SOS, og ivaretakelsen av de frivillige også i denne tiden hvor alle sitter på hjemmekontor. Jeg følte vi var nære i det digitale vaktrommet. Man er jo redd for å gjøre feil og kan kjenne seg utilstrekkelig, men jeg følte meg trygg og ivaretatt sammen med mine medvakter, sier Borgen.
Kirkens SOS har besvart over 35.000 samtaler på telefon, chat og meldinger etter at tjenesten flyttet over på kvalitetssikrede hjemmekontor 13. mars.