Nå i koronatid har vi sett oss nødt til å stenge telefonen mellom 03:00 og 07:00. Chatten vil være åpen hver dag, men kun mellom 18:30 og 22:30 i ukene fremover, altså uten de utvidede åpningstidene i helgene. SOS-melding er som vanlig alltid tilgjengelig, men vi har utvidet svarfristen fra 24 til 48 timer.
Dette har vi dessverre blitt nødt til å gjøre på grunn av tiltakene rundt koronaviruset.
Stengingen av skoler og barnehager, samt karantenerutinen rundt de som har vært utsatt for smitte, gjør det umulig for mange av våre frivillige å komme på vakt. Vi har også sett oss nødt til å stenge vaktlokalene våre for å hindre smittespredning. Derfor opplever vi nå at det er utrolig vanskelig å bemanne vaktlistene våre og ha nok folk som kan svare på telefon, melding og chat.
Vi jobber iherdig med å bemanne, og har satt omtrent alt annet av arbeidsoppgaver på vent. Akkurat nå er det bare å opprettholde tjenesten vår som gjelder, og vi gjør virkelig alt vi kan for å sikre at de som trenger oss, får noen å prate med.
Vi besvarer nå tjenesten fra andre lokasjoner enn vaktrommene våre, blant annet fra hjemmekontor. Derfor kan det hende en vil høre noen lyder som en ikke ville opplevd på de mer lydtette vaktrommene våre, og det håper vi innringerne våre vil ha forståelse for.
Selv om vi gjør alt vi kan, kan det hende at det i tiden fremover vil være færre folk på vakt enn normalt, og at det derfor kan oppstå mer kø. Dette beklager vi på det aller sterkeste, og forstår at det vil oppleves utrolig tungt for innringerne og innskriverne våre om de blir møtt med lange køer når de trenger hjelp.
Vi vil så gjerne prate med dere, og håper dere holder ut litt til – eller prøver noen av de andre tjenestene som finnes.
Og om køen på telefonen kjennes for lang, går det an å sende SOS-melding.